Daklozen top 100

September 2022 presenteerden wij de énige échte Daklozen Top 100. Om aandacht te vragen voor de gigantische groep daklozen in ons land, die alleen maar groter wordt.

Hoe werd de lijst samengesteld? Eerst hebben wij een longlist aan nummers opgehaald bij de dakloze bezoekers van onze inloophuizen én de medewerkers van de Regenboog. Hierop kon iedereen in de zomer stemmen. Under The Bridge van Red Hot Chili Peppers werd de nummer 1. In dit nummer beschrijft zanger Anthony het dieptepunt van zijn drugsverslaving; een zwarte dag in zijn leven.

placeholder

Lucien

Top 5

1. Red Hot Chili Peppers - Under The Bridge
  2. Nina Simone - Ain’t Got No, I Got Life
  3. Paul Simon - Homeless
  4. The Rolling Stones - Gimme Shelter
  5. David Bowie - Heroes

In de Daklozen Top 100 staan zware nummers, om in te zwelgen. Maar ook nummers die troost, hoop en good vibes brengen, juist in moeilijke tijden misschien. Wat zijn zoal de redenen voor bezoekers om een nummer te kiezen?

Nr. 30. Dear Mama van Tupac Shakur
Perry:
“Mijn moeder is in een psychiatrische inrichting in Suriname overleden, terwijl ik haar daar eerder juist had weggehaald, omdat dat beter voor haar was. Toen ze overleed, was ik hier. Dit is zo’n twintig jaar geleden. Ik heb respect voor alle moeders. Een moeder is belangrijk.”

Nr. 42. Closing Time van Leonard Cohen
Lucien:
“De tekst is zo verbeeldend. En meestal als het ‘Closing Time’ is, dan ben jij er ook.” [Lucien tegen Kathleen, locatiehoofd inloophuis Makom]

Nr. 50. Pali Gap van Jimi Hendrix
Brian:
It’s the power of beauty.” [de kracht van schoonheid]

Nr. 69. I Love You van Lionel Richie
Monji:
“Dit was ons nummer, van mij en mijn ex samen.”

Regenboogmedewerker Sonja was vroeger dakloos.
“Muziek? Ik werd er alleen maar triest van. Dan dacht ik aan mijn goede tijden, toen ik nog lekker met mijn vriendinnen uitging. En dat heb ik nu nog, dat ik niet graag naar muziek luister.”

Welkom bij De Regenboog Groep