Licht

Alles staat stil in onwaarneembaar donker. Een eerste schijnsel boetseert contouren in grijstinten. Als het spectrum zich ontvouwt, verscherpt het beeld zich. Kleuren wakkeren aan. Het voedt, het licht.

Tot wasdom komen stelt eisen. Eten, kleding, warmte en een douche. Maar ook immaterieel. Gezien worden door een ander mens, die je bij jouw naam noemt. De Regenboog geeft dit aan de mensen van de straat; in inloophuizen, de winteropvang, bij maatschappelijk werk. Om je mens te voelen heb je bovendien een thuis nodig.

Wonen is niet voor niets een recht. Toch moeten steeds meer Amsterdammers het zonder thuis stellen. Ze zijn dakloos. Een maaltijd, een thuis en sociaal contact: ze zijn als licht, energie voor het leven. Lees meer over de vereisten voor een volwaardig bestaan in het thema Licht.

"We moeten dakloze mensen helpen. Om humanitaire redenen en voor de leefbaarheid van de stad."

Janneke van Loo, manager inloophuizen

Woningnood

Steeds meer Amsterdammers belanden op straat, waarschuwt directeur De Regenboog Groep Hans Wijnands. “Laten we gebruikmaken van de huidige leegstand in de stad en die panden gaan inzetten om mensen een (tijdelijk) thuis te geven.”

placeholder

Stedelijk Team Economisch Daklozen (STED)

In Amsterdam zijn ongeveer 4.000 geregistreerde economisch daklozen, waarvan het aantal in de praktijk veel hoger is. Het Stedelijk Team Economisch Daklozen (STED) zoekt creatieve woonoplossingen. Vaak met succes.

Inloophuizen zitten vol

"Sorry man, we zitten helemaal vol." Locatiehoofd Jessica Hoogenboom praat in de deuropening van inloophuis De Kloof met een dakloze jongen die zijn handen warm wrijft. "Wil je buiten alvast een bakje koffie?" Als ze een papieren bekertje met dampende koffie heeft overhandigd, sluit ze de deur.

Winteropvang

De gemeente Amsterdam opende op 1 december 2022 een extra locatie voor vier maanden aaneengesloten winteropvang. Een pilot in een schoolgebouw, gerund door De Regenboog Groep.

Daklozen top 100

September 2022 presenteerden wij de énige échte Daklozen Top 100. Om aandacht te vragen voor de gigantische groep daklozen in ons land, die alleen maar groter wordt.

Inzamelingsactie december

De uiteindelijke buit van de decembercampagne van 2022 bestond uit 250 zakken kleding en schoenen en ongeveer 200 slaapzakken. Afstudeerstudent Tobias de Haan maakte een aangrijpende film ondersteunend aan de campagne. In deze film vertellen mensen die dakloos zijn wat voor waarde het inloophuis en het daar kunnen aantrekken van goede, schone kleding voor hen heeft.

Jaarverslag downloaden

Klik op de knop hieronder om de speciale editie van de Meeleven als pdf bestand te openen.

Welkom bij De Regenboog Groep